Recenzie kníh

Agatha Christie: Nakoniec príde smrť

12. března 2018 v 8:54 | Evushka

Slovenský názov: Nakoniec príde smrť
Anglický názov: Death comes as the end
Autor: Agatha Christie
Postavy: Imhotep (otec, statkár), Renisenb (dcéra Imhotepa), Sobek a Yahmose (synovia Imhotepa), Esa (matka Imhotepa), Satipy (manželka Yahmoseho), Kait (manželka Sobeka), Henet (domáca gazdiná na Imhotepovom statku, chudobná príbuzná jeho mŕtvej manželky Ashayet), Hori (pisár na Imhotepovom statku), Kameni (pisár na Imhotepových severných statkoch), Nofret (konkubína Imhotepa).
Moje hodnotenie:

O čom to je: "Nakoniec príde smrť" je príbeh o rodine Imhotepa, ktorý je bohatší statkár so statkami na viacerých územiach Egypta. V jeho hlavnom sídle, respektíve na hlavnom statku, odkiaľ pochádza, žije celá jeho rodina: synovia Sobeh a Yahmose s manželkami (Satipy a Kait) a ich deťmi, po smrti svojho manžela sa k nim pripojí aj Imhotepova jediná dcéra Renisenb, ďalej tu žije jeho matka Esa, dlhoročná gazdiná Henet, pisár Hori a okrem Imhotepa, ktorý sa vracia domov po dlhom čase, prichádza s ním aj mladá konkubína Nofret. Táto kniha je o vzťahoch medzi týmito príbuznými, o tom, ako dokáže prišelec v podobe konkubíny Nofret rozsiať okolo seba sváry, problémy a ako dokáže vyvolať v ľuďoch zlo. Jej príchodom sa ukáže, aký má kto v skutočnosti charakter a čoho je schopný. Všetko začne jej vraždou a pokračuje vraždami ďalších členov rodiny. Kto je vrahom? Bude to niekto z rodiny, ale kto?

Môj názor: Agatha Christie je klasicky skvelá autorka detektívnych príbehov, ktorá zvyčajne nesklame, naopak prekvapí, ako dokáže zauzliť a vzápätí rozuzliť daný príbeh. Ani táto kniha nie je výnimkou, hoci nepovažujem ju za jedno z jej najlepších diel. V tomto prípade možno závisí viac od vkusu čitateľa či mu dané prostredie vyhovuje alebo nie. Ako typický fanúšik slečny Marplovej a Hercula Poirota som zvyknutá na prostredie anglického vidieka a Londýn, preto je pre mňa nezvykom čítať knihu z prostredia starovekého Egypta, kedy ľudia verili tisícke bohov a mysleli si, že choroby spôsobuje zlý duch a vyliečiť ich môžu len náboženskými obradmi, darmi a obetami. Samozrejme pre toho, kto miluje Egypt a egyptskú kultúru, môže byť táto kniha zaujímavá nie len z pohľadu detektívnej zápletky, ale aj z pohľadu nadobudnutia prípadných nových vedomostí a informácií.

Stephen King: Carrie

19. srpna 2015 v 17:08 | Evushka

Slovenský názov: Carrie
Anglický názov: Carrie
Autor: Stephen King
Postavy: Hlavné postavy - Carrie Whiteová (dievča s telekinetickými schopnosťami), Margaret Whiteová (matka Carrie), Sue Snellová (spolužiačka Carrie), Tommy Ross (priateľ Sue), slečna Rita Desjardinová (učiteľka na strednej škole), Chris Hargensenová (spolužiačka a úhlavná nepriateľka Carrie), Billy Nolan (frajer Chris Hargensenovej). Vedľajšie postavy - riaditeľ Grayle a zástupca riaditeľa Pete Morton; George Dawson, Frieda Jasonová, Donna Thibodeauová, David Bracken, Vic Mooney, Tina Blaková, Norm Watsonová, Helen Shyresová Don Farnham, Frank Grier, Jessic MacLeanová (spolužiaci Carrie na plese), šerif Otys Doyle, pani Cora Simardová, Tom Quillan (svedkovia), Jackie Talbot, Henry Blake, Steve Deigham, bratia Kenny a Lou Garsonovci (kamoši Billyho Nolana).
Prečo si to prečítať? Pretože je to klasika od kráľa hororov Stephena Kinga. I keď sama by som túto knihu hororom nenazvala, skôr akýmsi psychologickým rozborom udalostí, ktoré mali katastrofálne následky. Každopádne je to zaujímavo a nezvyčajne podaný štýl. Možno nie vhodný pre každého, nakoľko príbeh je písaný z pohľadu každej postavy, ktorá niekedy hovorí, niekedy len vyjaduje svoje myšlienky a zároveň ešte v zátvorkách sú vyjadrené jej ďalšie, bez konceptu spísané myšlienky). A zároveň je pretkaný zmyslenými štúdiami vzťahujúcimi sa k prípadu Whitovej, výpoveďami svedkov, vyšetrovaním komisie a spoveďami tých, čo udalosti prežili.
Moje hodnotenie:

O čom to je: Príbeh o dospievajúcom dievčati, ktorú vychováva extrémne a fanaticky veriaca matka, ktorá ju už od narodenia považuje za záťaž, rakovinový nádor a niečo zlé. U Carrie Whiteovej sa už v rannom detstve prejavia telekinetické schopnosti, ktorými na dom privolá "dážď" kameňov. Potom jej schopnosti utíchnu a prejavia sa až v puberte, po tom, čo dostane svoju prvú menštruáciu a v sprchách sa jej spolužiačky vysmejú za to, že nevie čo je menštruácia a myslí si, že zomrie. Mladí dospievajúci ľudia byť v tomto veku naozaj krutí a to vyvolá v Carrie rôzne pocity, hnevu, poníženia, strachu, bezmocnosti, špinavosti a hnusu. Práve takéto a horšie pocity v Carrie spúšťajú opätovne telekinetické schopnosti. Matka ju za jej prejavujúce schopnosti začne považovať za diablovo dielo a nech sa akokoľvek snaží Carrie držať po zámkou doma, dodržiavajúc jej (matkine) pravidlá, Carrie má časom nad ňou väčšiu a väčšiu prevahu.

John Grisham: Priznanie (The Confession)

13. července 2015 v 19:27 | Evushka

Slovenský názov: Priznanie
Anglický názov: The Confession
Autor: John Grisham
Postavy: Hlavné postavy - Keith Schroeder (kňaz), jeho manželka Dana Schroederová, Robbie Flak (obhajca Dontého), Fred Pryor (súkromný vyšetrovateľ, spolupracujúci s Robbiem Flakom), Donté Drumm (odsúdený na smrť), Travis Boyette (skutočný vrah, niekoľkokrát trestaný za znásilnenie), Roberta Drummová (matka Dontého), Nicole Yarberová (zavraždená), Reeva Piková (matka zavraždenej Nicole), Drew Kerber a Jim Morrisey (detektívi,ktorí vyšetrovali prípad Nicole a donútili Dontého k falošnému priznaniu), Paul Kofee (prokurátor, ktorý prispel k odsúdeniu Dontého), Vivian Gralová (sudkyňa, ktorá odsúdila Dontého), Vedľajšie postavy - Milton Prudlowe (hlavný sudca Texaského odvolacie súdu), Gill Newton (guvernér, ktorý mohol odložiť Dontého popravu o 30 dní, ale neurobil tak), Joey Gamble (bývalý priateľ Nicole, ktorý sa priznal ku krivému svedectvu), Barry Ringfield a Wayne Wallcott (pobočníci guvernéra), Matthew Burns (prokurátor, priateľ Keitha), Aaron Rey, Martha Handlerová, Carlos, Bonnie, Samantha 'Sammie' Thomasová, Kristi Hinzeová (doktorka - psychologička), Fanta, (zamestnanci Robbieho firmy, jeho spolupracovníci, taktiež pracovali na prípade Dontého Drumma), sudca Henry (sudca, ktorý pomáhal s očistením mena Dontého), Harris Rooney (starosta mesta Slone), Joe Radford (policajný šéf), Sean Fordyce (televízny moderátor)

Prečo si to prečítať? Pretože je to parádna právnická kriminálka - čiže detektívka z právneho pohľadu. Vymyslený príbeh, vytvorený na základe skutočných udalostí z rôznych rešeršov prípadov (skrátený obsah prípadov, skrátená správa), ktoré sa odohrali v Texase. Takto píše John Grisham. Poukazuje na nedôslednosť amerického systému, kde je v niektorých štátoch USA reálne možné a aj sa to deje, popraviť nevinného človeka. Tento príbeh sa síce nestal, ale stalo sa množstvo iných, podobných príbehov, kedy bol odsúdený na trest smrti aj popravený nevinný človek, pritom skutočný vrah bol na slobode. Túto knihu radím do skupiny s inou mojou obľúbenou knihou - Nevinný (The Innocent Man).

Stefan's Diaries: Bloodlust (Túžba po krvi) | 2.časť

21. června 2015 v 21:33 | Evushka

>> Konečne som dočítala sériu Stefanových denníkov, a tak som sa rozhodla pridať na ne recenziu. Pôvodne som to chcela dať do jedného článku, ale nakoľko je tých kníh až šesť, tak dám recenziu ku každej zvlášť. <<

Slovenský názov: Stefanove denníky: Túžba po krvi
Anglický názov: Stefan's Diaries: Bloodlust
Poradie: 2.časť | Vol.2
Autor: L. J. Smith, Kevin Williams & Julie Plec
Námet: seriál Upírske denníky
Postavy: Stefan Salvatore, Damon Salvatore, Jonathan Gilbert, Lexi a jej partia upírov: Buxton, Percy a Hugo; Patrick Gallagher - majiteľ cirkusu, jeho dcéra Callie Gallagherová, cirkusoví pomocníci Jasper, Charley, Buck, Lavinia, Sarah Jane, teta Minnie
Prečo si to prečítať: A prečo nie? A tým duplom, ak pozerávate Upírske denníky. Je to skvelý predchodca toho, čo bolo v rodine Salvatoreovcov predtým, než sa stretli s Elenou, než sa vôbec stali upírmi. Mnohí fanúšikovia, ktorí čítali Stefanové denníky hovoria, že sú ešte lepšie než samotné The Vampire Diaries. Ja by som povedala, že prvé 3 časti sú naozaj skvelé, možno aj lepšie. A teda aj táto konkrétna kniha patrí medzi ne. No a nakoniec, ak máte radi tématiku upírov, tak choďte do toho. Je to ľahké čítanie, ktoré sfúknete naozaj celkom rýchlo, ak máte čas.
Moje hodnotenie:

Stefan's Diaries: Origins (Zrodenie) | 1.časť

7. června 2015 v 1:43 | Evushka

Slovenský názov: Stefanove denníky: Zrodenie
Anglický názov: Stefan's Diaries: Origins
Poradie: 1.časť | Vol.1
Námet: seriál Upírske denníky
Postavy: Stefan Salvatore, Damon Salvatore, Giuseppe Salvatore, Katherine Pierce, EmilyBennett, Rosalyn Cartwright, Pearl a jej dcéra Anna, Jonathan Gilbert, Cordelia, Honoria Fell, starosta Lockwood a šerif Forbes.
Prečo si to prečítať: A prečo nie? A tým duplom, ak pozerávate Upírske denníky. Je to skvelý predchodca toho, čo bolo v rodine Salvatoreovcov predtým, než sa stretli s Elenou, než sa vôbec stali upírmi. Mnohí fanúšikovia, ktorí čítali Stefanové denníky hovoria, že sú ešte lepšie než samotné The Vampire Diaries. Ja by som povedala, že prvé 3 časti sú naozaj skvelé, možno aj lepšie. A teda táto konkrétna kniha patrí medzi ne. No a nakoniec, ak máte radi tématiku upírov, tak choďte do toho. Je to ľahké čítanie, ktoré sfúknete naozaj celkom rýchlo, ak máte čas.
Moje hodnotenie:

John Grisham: Maklér (The Broker)

3. února 2015 v 15:23 | Evushka

Slovenský názov: Maklér
Anglický názov: The Broker
Autor: John Grisham
Postavy: Joel Backman alias Marco Lazzeri (hlavná postava), Luigi (agent pracujúci pre CIA v Taliansku), Francesca Ferro (učiteľka taliančiny, ktorej sa neskôr Backman zdôveril), Neal Backman (Joelov syn žijúci v USA), Teddy (riaidteľ CIA)
Prečo si to prečítať? John Grisham je trošku špecifický autor, píše zvyčajne knihy z prostredia práva. Aj tentokrát je to príbeh právnika, no konkrétne bývalého makléra Joeal Backmana. Na to, aby ste boli v USA maklérom však nepotrebujete právnické vzdelanie, čiže sa to ani priamo práva nedotýka. Kniha je viac fantazijná, hovorí najmä o špionáži, v ktorej sa Grisham nevyzná a tak je to v podstate len jeho predstava. No čo Vás určite môže zaujať sú reálne opisy talianskych miest, uličky, architektúra budov, taliansky jazyk, kaviarničky, stolovacie spôsoby a návyky. A z tohto pohľaduje Maklér špecialitka, ktorá by sa mohla páčiť väčšej mase ľudí. Prisahám, že ešte pár dní po prečítaní som si pamätala i niektoré talianske slovíčka. Je to taký skryto zakomponovaný taliansky slovník. :D
Moje hodnotenie:

O čom to je: Joel Backman je bývalý maklér a právnik vo firme Pratt & Bolling , ktorý obchodoval s veľmi nebezpečným tovarom, RUŠIČKOU (softvér, ktorý by mohol ohroziť viacero krajín), čo sa mu nevyplatilo pri nedodržaní dohody s jednou z krajín - záujemcov a kupcov, vďaka čomu skončil vo väzení.

Joel Backman ani len netuší, prečo mu odchádzajúci prezident v hodine dvanástej udelil milosť. Nemôževedieť, že prezident konal pod silným tlakom riaditeľa CIA. Backman, bývalý všemocný právnik-lobista, sa ocitne na slobode už po šiestich rokoch, hoci ho súd poslal do väzenia na dvadsať rokov (v hre bol zbabraný obchod so zázračným softvérom), ale je v tom, samozrejme, háčik. Nič nie je zadarmo. Musí odísť do zahraničia, konkrétne do Talianska, kde naňho dozerajú záhadní "priatelia". Učí sa po taliansky, vychutnáva si slobodu, ale cíti, že čosi nie je v poriadku. Intuícia ho neklame - CIA si vynútila jeho prepustenie iba preto, aby zistila, kto ho príde zabiť. Možností je veľa - budú to Rusi, Arabi, Izraelci alebo Číňania?

Deborah Harkness: Príbeh čarodejnice a Tieň Noci (Trilógia All Souls)

16. června 2014 v 23:08 | Evushka
Neberte toto ako nejakú recenziu, ale skôr len ako môj názor, lebo nezvyknem o každej knihe hovoriť, že bola taká či onaká. Ale toto je výnimka. Knihy Príbeh čarodejnice a Tieň noci, sú prvé dve časti z All Souls trilógie od Deborah Harkness. Poslednou časťou bude Kniha života (v origináli The Book of Life), ktorá vyjde v júli tohto roka v Amerike. U nás ktovie kedy bude preložená a vydaná. Dúfam, že to bude ešte tento rok, niekedy okolo Halloweenu. :D (ideálny čas pre mňa). Ak máte radi fantasy s čarodejnicami, upírmi a démonmi a už vás otravujú tie stredoškolské upírske ságy ako Upírske denníky a Twillight, odporúčam siahnuť po tejto knihe. Autorka knihy naozaj vie o čom píše, keď píše o minulosti a to si málokto môže dovoliť. No ona môže, pretože je uznávaná historička.

Príbeh čarodejnice

Popis vydavateľa: Vedkyňa Diana Bishopová si počas výskumu v Oxfordskej Bodleianskej knižnici nevedomky vyžiada zakliaty alchymistický rukopis. Diana pochádza zo starobylého, významného čarodejníckeho rodu, no sama neche mať nič spoločné s čarodejníctvom, zanevrela naň po smrti svojich rodičov. Preto po zbežnom nahliadnutí a pár poznámkach vráti knihu do skladu. Jej objav však spôsobí nebývalý rozruch vo svete bytostí a do knižnice sa nahrnie horda démonov, čarodejníc a upírov. Diana totiž náhodou natrafila na žiadaný, stáročia stratený poklad - a je jediná, ktorej sa podarilo prelomiť jeho zaklínadlo.

Môj názor: Keď sa teraz spätne zamyslím nad prvou časťou, sprvoti som mala z celého príbehu úplne iný pocit ako teraz. Je viac zasadený do súčasnosti, prítomnosti, moderného sveta, kde sa vlastne celá kniha odohráva, plus je tam viac vedy, historického skúmania a hlavne alchýmie. Veľká časť knihy sa točí okolo alchymistického rukopisu, ktorý chce snáď každá bytosť na svete (démoni, čarodejnice a upíri). Čo nebolo spomenuté v oficiálnom popise je upír, Matthew, ktorý najprv chce získať rukopis, neskôr chce ochrániť Dianu a nakoniec si prizná, že sa do nej zamiloval. Hm, len taký detail, že akýkoľvek vzťah medzi upírom a čarodejnicou, inak povedané dvoma druhovo odlišnými bytosťami je zakázaný. A tak po nich vyštartuje Kongregácia (zhromaždenie, ktoré sa snaží udržať rovnováhu medzi svetom bytostí a ľudí, pozostáva z 3 démonov, 3 čarodejníc a 3 upírov). Keď sa zistí, že po Diane idú dokonca jej vlastní "ľudia" (čarodejníci) príbeh začne byť ešte zamotanejší. Ukrýva v sebe mágiu, ktorú nikto nevie rozpoznať, ale zdá sa, že je niečím vzácna a výnimočná. Možno dôvodom prečo tento prvý diel na mňa pôsobil inak bolo aj to, že Diana sa dlhú dob snaží svoju moc potláčať a nasilu sa snaží všetko normalizovať, žije vo svete ľudí a s bytosťami nechce mať nič spoločné.

Don't blink. Blink and you're dead. Don't turn your back. Don't look away. And don't blink.
(10th Doctor, Doctor Who)

Legal proof will be found. No doubt. But personally, I don't need it. I just like to know I'm right.